Les moltes mirades i facetes de John Berger

La Virreina reuneix diversos documents del crític, artista i escriptor britànic en una ambiciosa exposició que reflexiona sobre com apreciem l'art
John Berger
John Berger.

Manel Haro / @manelhc


La mirada de John Berger (Londres, 1926 – Antony, 2017) és allargada i encara avui la seva figura és prou rellevant perquè La Virreina. Centre de la Imatge li hagi dedicat una ambiciosa i molt completa exposició. Berger va ser escriptor, crític d’art, pintor i va conduir diversos programes de televisió com l’emblemàtic Ways of Seeing, de la BBC, una sèrie de quatre capítols de trenta minuts emesa el 1972 i que intentava que els espectadors reflexionessin sobre la manera com miraven l’art i quines eren les influències que incidien en aquesta apreciació. Fruit de l’èxit d’aquells programes, Berger va publicar aquell mateix any el llibre Maneres de mirar (publicat en català per Edicions 1984 i en castellà per Gustavo Gili), considerat, avui encara, un text de referència per estudiar i entendre l’art.

L’exposició de La Virreina abraça totes les facetes creatives i intel·lectuals de Berger i aplega material suficient per fer-ne més d’una visita. De fet, val la pena, una vegada dintre de l’univers de Berger, passar-hi temps, recuperar els programes disponibles a la xarxa, complementar-ho amb lectures diverses i anar estirant i lligant fils. El recorregut d’aquesta mostra està articulat a partir de tota l’obra que Berger va crear i comença amb la publicació de la seva novel·la G. (Alfaguara), guanyadora del Booker el 1972. Berger el va acceptar, però va criticar els patrocinadors del guardó per les seves explotacions comercials al Carib i va donar la meitat del premi a l’organització britànica Panteres Negres i amb l’altra meitat va finançar una investigació sobre les condicions de vida dels immigrants al nord d’Europa.

 

Permanent Red John Berger

 

Fruit d’aquell projecte, va néixer el llibre A Seventh Man (1975) sobre el qual podem veure, a La Virreina, imatges de treballadors turcs intentant arribar a Alemanya i espanyols de camí a Suïssa. Un altre dels llibres de referència en aquest recorregut és el que dona títol a l’exposició, Permament Red (1960), volum que reunia algunes de les crítiques d’art que Berger va escriure per a la revista marxista New Statesman i que atacaven el gust burgès. Amb la seva feina, el britànic volia fer reflexionar el públic, no només sobre art i estètica, sinó també sobre el món en què vivim, tal com feia Walter Benjamin, un referent indiscutible de Berger i de Ways of Seeing.

El visitant de Permament Red podrà veure diversos vídeos que permetran conèixer la personalitat de Berger, un autèntic militant contra l’adoctrinament capitalista. N’hi ha del programa de la BBC, però també una conversa, interessantíssima, amb Susan Sontag, autora d’un llibre molt pertinent com és Sobre la fotografia (Arcàdia/Debolsillo), un assaig que va tenir també el seu protagonisme en una altra exposició anterior a La Virreina, dedicada a l’escriptora nord-americana. Aquesta mostra és, doncs, una presa de contacte amb les variades facetes de Berger, i s’hi poden trobar alguns dibuixos i materials documentals que s’exposen per primera vegada. Una exposició imprescindible.

Categories
ARTExposicions
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES