El que la música i la història han fet l’una per l’altra al llarg dels segles

A 'Por amor a la música', Jan Swafford reflexiona sobre el paper d'aquest art i dels seus compositors des del Renaixement
Por amor a la musica

Pol Avinyó. Barcelona / @polavinyo


El segell Antoni Bosch Editor continua apostant per títols dedicats a la música que, en molts casos, són tota una sorpresa. En aquest cas es tracta de Por amor a la música de Jan Swafford, professor del conservatori de Boston que ha estat molt popular durant l’any Beethoven per la seva monumental biografia del compositor alemany. Aquest és un volum que qualsevol melòman hauria de tenir en la seva biblioteca, ja sigui un aficionat que tot just comença a introduir-se en aquest món o un autèntic expert amb vint-i-tres integrals de les sonates per a piano de Beethoven al seu abast.

Aquest volum recull la història de la música des del Renaixement fins als grans compositors del segle XX, amb les biografies dels músics més destacats de cada època i una selecció molt ben triada de les seves obres. A més, Por amor a la música ofereix una explicació prou detallada de les terminologies musicals de cada temps d’una forma molt pedagògica i -molt important- tota l’evolució musical lligada amb els fets històrics més rellevants, un paral·lelisme aquest que permet entendre els gustos i les tendències musicals de cada moment i fer una mirada molt més contextualitzada a l’evolució musical al llarg dels segles.

Jan Swafford ens proposa així un llibre per tenir a mà i anar consultant-lo de tant en tant i refrescar tot allò que coneixem però que moltes vegades no posem en context. També és molt útil per quan vulguem trobar la definició exacta d’aquell terme musical que sempre llegim als programes de mà dels concerts i no acabem de saber exactament què significa. A banda de tot això, també ens ajuda a conèixer el paper de cada compositor i la influència que han tingut dintre de la història de la música. No n’hi ha prou a saber que Mozart, Brahms o Debussy són grans noms d’aquest art, cal saber també per què ho van ser, qui van tenir al darrere i quina empremta van deixar en el posterior desenvolupament de la música.

Més enllà de ser un gran musicòleg, Swafford és un important pedagog, la seva manera d’explicar cada terme o la vida d’un compositor amb les anècdotes justes i més interessants, d’una forma clara i molt entenedora, fa que aquest llibre sigui un autèntic plaer de principi a fi. Segur que més d’un lector pot considerar que la biografia d’algun compositor és massa curta o pot trobar a faltar alguna obra com jo ho he fet amb els concerts per a piano de Ravel -dues de les obres més importants del segle XX-, però, tot i amb la patinada raveliana, hi és tot.

M’agradaria compartir un consell i un suggeriment finals. El consell seria que quan Jan Swafford citi una peça, us atureu i escolteu el que us proposa, perquè el plaer serà doble: es enfrontareu a aquella obra, que segurament ja serà coneguda per vosaltres, però la gaudireu d’una forma diferent i molt més estimulant, hi trobareu lectures o dimensions noves. El suggeriment és que aquest llibre hauria de ser de lectura obligada als centres educatius, i no parlo només dels conservatoris o escoles de música.

Categories
CLÀSSICALLIBRESLlibresMúsica
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES